Milloin käytetään Alankomaita ja milloin Hollantia? Kyseessähän lienee sama maa. (Esim. taiteessa usein mainitaan että joku oli hollantilainen tai sitten…

Kysytty

Milloin käytetään Alankomaita ja milloin Hollantia? Kyseessähän lienee sama maa. (Esim. taiteessa usein mainitaan että joku oli hollantilainen tai sitten puolestaan alankomaalainen taiteilija).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimisto hyväksyy molemmat nimet. EU:ssa käytetään nimeä Alankomaat. Molempia nimiä käytetään samoissa yhteyksissä.

"Vuodesta 1815 alkaen tuon luoteiseurooppalaisen maan ja Karibialla sijaitsevien alueiden valtioliiton virallinen nimi on ollut Alankomaiden kuningaskunta. Pelkkä Alankomaat viittaa valtioon Euroopassa, ja Hollanti on virallisesti vain sen kahden maakunnan, Pohjois-Hollannin ja Etelä-Hollannin, yhteisnimitys.

Hollanti on kuitenkin tunnettu omana alueenaan lähes tuhat vuotta, ja jonkin aikaa Hollanti oli myös itsenäinen kuningaskunta. Koska Alankomaiden taloudelliset ja hallinnolliset keskukset Amsterdam, Rotterdam ja Haag sijaitsevat Hollannin alueella, koko maahan viitataan usein sanalla Hollanti.

Nimi Hollanti on perua ilmauksesta holt-land eli ”puumaa” – suuri osa maasta oli aikanaan metsän peitossa." (http://historianet.fi).
Kielitoistosta voi kysyä lisää asiasta:
Kielitoimiston neuvontapuhelimen numero 0295 333 201. Neuvontapuhelimessa vastataan suomen kielen käyttöä koskeviin kysymyksiin. Neuvontapuhelin on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–12.