Milloin, ja mistä syystä Jyväskylässä muutettiin Satamakatu Vaasankaduksi?

Kysytty

Hei! Milloin, ja mistä syystä Jyväskylässä muutettiin Satamakatu Vaasankaduksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupungin asemakaavahistoriasta tähän löytyy vastaus:

"...eli kun vuonna 1894 oli tehty päätös Jyväskylän kaupungin asemakaavan laajennuksen suunnittelun käynnistämisestä, sen tekijäksi lupautui insinööri Frans Leonard Mahler, joka sai luonnoksen valmiiksi vuonna 1897. Lopullinen asemakaavan laajennus hyväksyttiin senaatissa 14.2.1899. Hyväksyttyyn karttaan olivat merkittynä uudet kadut sekä myös vanhoille kaduille sekä vanhan kirkon puistolle oli annettu uudet nimet. Osalla toki säilyi vanha nimi, kuten Kauppakadulla ja Rantakadulla. Uusien katujen nimeämisestä vastasi pinta-alavaliokunta, joka hoiti myös asemakaavahanketta. Tällöin siis, virallisesti senaatin päätöksellä 14.2.1899 Satamakadusta tuli (W)Vaasankatu."

Tieto löytyy asemakaavoituksen lähteistä. Sitä on käsitelty myös Jussi Jäppisen Jyväskylän ruutuasemakaavan vaiheita 1800-luvulta 2000-luvulle esittelevässä kirjassa Oletko koskaan nähnyt kauniin kaupungin? (2005.)