Milloin ja mistä munamaitoa ja erilaisia täytteitä sisältävä suolainen piirakkatyyppi on tullut Suomeen?

Kysytty

Milloin ja mistä munamaitoa ja erilaisia täytteitä sisältävä suolainen piirakkatyyppi on tullut Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Piirakoiden historian on arvioitu alkaneen keskiajalla, jolloin uunin käyttö yleistyi. Uuninrakennustaito ja ruoan valmistaminen uunissa opittiin venäläisiltä, niin kuin myös piirakoiden valmistustapa. Piirakoita on leivottu Itä-Suomessa jo satojen vuosien ajan. Virallisissa aikakirjoissa ensimmäiset maininnat piirakoista ovat 1600-luvun loppupuolelta.

Lähde:
Ulla Liukkonen, Helena Lylyharju, Kari Martiala, Karjalainen keittiö : uusia tuulia perinneruokiin. Karisto, 2013