Milloin ja missä on ensimmäisen kerran julkaistu suomeksi laulu(leikki): Yksi pieni elefantti marssi näin aurinkoista tietä eteenpäin Koska matka oli hauska…

Kysytty

Milloin ja missä on ensimmäisen kerran julkaistu suomeksi laulu(leikki):

Yksi pieni elefantti marssi näin
aurinkoista tietä eteenpäin
Koska matka oli hauska niin,
pyysi hän mukaan yhden toverin.

Entä onko suomentajaa mainittu missään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi vahvasti siltä, ettei tuon laulun ”Elefanttimarssi” sanoittajaa tiedetä. Esimerkiksi ”Suuri toivelaulukirja 1” mainitsee sen olevan kansansävelmä ilman tietoa sanoittajasta, eivätkä muutkaan tutkimani teokset maininneet siitä mitään. Tosin äänilevyllä ”Lauluviikarin do” (1988) sanoittajaksi mainitaan Jorma Ollaranta, mutta suhtautuisin tietoon melko varauksellisesti, koska missään muualla ei nimeä mainita ja koska Ollaranta lienee tekijäksi liian nuori (ks. alla). Kyseessä voi olla myös joku toinen laulu, jolla on vain sama nimi. Laulun sävellykseksi on usein mainittu vain kansansävelmä. Tutkimissani lähteissä ei myöskään mainita, että kyseessä olisi käännös jostakin vieraskielisestä tekstistä.

Varhaisin löytämäni tieto kyseisestä lastenlaulusta on laulukirjasta ”Laulava Toivonliitto” (2. lisätty painos, Suomen opettajain raittiusliitto, 1947). Teoksen ensimmäinen painos on ilmestynyt jo 1939, mutta se on ollut toista painosta suppeampi. Vanhempaa painosta en kuitenkaan löytänyt mistään, joten en ole varma, onko ”Elefanttimarssi” ilmestynyt siinä. Toisessa painoksessa ei ole tekijästä mitään tietoja, mutta sovittajaksi mainitaan nimimerkki A. S. On toki mahdollista, että laulu on esiintynyt jossakin vielä aikaisemminkin. Tietokannoista ei löydy kuitenkaan asiasta mainintaa, eikä vastauksen puitteissa ole oikein mahdollista tehdä tämän syvällisempää tutkimustyötä. Joka tapauksessa laulu on julkaista ainakin jo tuolloin 1947.