Milloin alkaa Sideerinen vuosi? "Meidän" vuotemme alkaa tammikuun 1 pvä, mutta miten "oikea" vuosi? En oikein löytänyt vastausta...

Kysytty

Milloin alkaa Sideerinen vuosi? "Meidän" vuotemme alkaa tammikuun 1 pvä, mutta miten "oikea" vuosi? En oikein löytänyt vastausta...

Vastaus

Vastattu

Sen jälkeen, kun Nikolaus Kopernikus oli saanut aikalaisensa vakuuttuneiksi siitä, että maa kiertää aurinkoa, yhteen kierrokseen kuluvasta ajasta tuli vuosi. Kalenterivuosi on keinotekoinen ajanlaskua varten määritelty vuosi, ja nykyisen kalenterivuotemme alkupisteeksi on sovittu tammikuun ensimmäinen päivä. Trooppinen vuosi eli aurinkovuosi on se aika, jonka kuluttua aurinko on uudelleen samassa pisteessä vuodenaikojen kierrossa. Virallisesti trooppinen vuosi on aikaväli, jonka kuluessa Maa kiertää täyden kierroksen Auringon ympäri ja jonka alku- ja päätepisteenä on kevätpäiväntasaus. Sideerinen vuosi ilmaisee vuoden "oikean" pituuden, maan todellisen kiertoajan auringon ympäri tähtien suhteen – sillä ei ole mihinkään kalenteriin sidottua tiettyä alkamis- ja päättymisajankohtaa. Havainnollisin se lienee kuitenkin kalenteri- ja trooppisen vuoden alkuun suhteutettuna. Lähinnä maan prekession vuoksi sideerinen vuosi on noin 20 minuuttia pitempi kuin trooppinen vuosi.

Lähteet:
Adam Hart-Davis, Aika : suuren mysteerin jäljillä
David Ewing Duncan, Kalenteri : ihmiskunnan historiallinen taistelu todellisen ja tarkan vuoden määrittämisestä