Milloin 8-palloa on pelattu ensimmäisen kerran? Luin, että tätä pelataan Disneyn Pinocchiossa mutta se on virhe, koska sen mukaan 8-palloa on pelattu…

Kysytty

Milloin 8-palloa on pelattu ensimmäisen kerran? Luin, että tätä pelataan Disneyn Pinocchiossa mutta se on virhe, koska sen mukaan 8-palloa on pelattu ensimmäisen kerran 1900-luvulla ja Pinocchio ilmeisesti sijoittuu 1800-luvulle, koska kyseinen kirja on ilmestynyt 1883.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Biljardipeli kasipallon (Eight-Ball) synty ajoitetaan 1900-luvun alkuun. Mutta muita biljardipelejä oli pelattu jo kauan sitä ennen.

Walt Disneyn Pinocchio-animaatioelokuva on vuodelta 1940. Se ei suinkaan ole lähteenä käytetyn Carlo Collodin romaanin suora filmatisointi, sillä Disney muokkasi vanhoja tarinoita ja satuja hyvin vapaasti ja usein anakronistisesti, omaan aikaansa viitaten. Disneyn Pinocchiossa välkkyvät neonvalot. Kasipallo oli elokuvan syntyaikaan suosittu peli, ja pelisalit taas nähtiin usein amerikkalaisen kulttuurin rappion symbolina.

https://www.pooltables.com/history-of-pool

https://en.wikipedia.org/wiki/Cue_sports

https://www.waltdisney.org/blog/pool-hall-three-disney-masters-closer-look-one-pinocchios-funniest-scenes

https://www.imdb.com/title/tt0032910/goofs

0 ääntä

Kommentit

Noista neonvaloistakin oli puhetta tuossa virheluettelossa. Siellä sanottiin, että niitäkin oli vasta joskus 1930-luvulla.

Pyramid pool, in which any eight of the fifteen object balls can be pocketed to win, gave rise to eight-ball circa 1900 in the United States. Two adjustments led to the creation of the game: the requirement that the 8 ball be pocketed last in order to win; and the restriction that each player may only pocket half of the other object balls. By 1925, the game had become well-liked enough for the Brunswick-Balke-Collender Company to release special ball sets that included the cue ball, one black ball, seven red balls, seven yellow balls, and seven yellow balls. These sets made it easier for spectators to tell which suit each ball belonged to. In the later British-originating version, blackball, these hues became the norm. home game room store