Millasta on Sveitsin kansallismusiikki?

Kysytty

Millasta on Sveitsin kansallismusiikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jotta kysymykseen voisi vastata, täytyisi tietää, mitä kysyjä tarkoittaa sanalla "kansallismusiikki". Yleensä puhutaan "kansallislauluista" tai "kansallishymneistä", mutta ehkä kysyjä tarkoittaa "kansanmusiikkia" eli niitä musiikin lajeja, joita Sveitsin alueella on perinteisesti harrastettu.

Tähänkään kysymykseen ei ole helppoa lyhyesti vastata, koska Sveitsi jakautuu kolmeen etnisesti ja kielellisesti toisistaan eroavaan ryhmään (saksankielinen, ranskankielinen ja italiankielinen). Esimerkiksi useimmille tutut sveitsiläiset kansanmusiikki-ilmiöt kuten jodlaus ja alppitorvi ovat lähinnä vuoristoseutujen perinnettä.

Suomen kielellä ei ole julkaistu mitään yleisesitystä Sveitsin perinnemusiikkityyleistä, eikä asiasta kerrota kunnolla edes musiikin tietosanakirjoissa. Sveitsiläistä perinnemusiikkia on kuitenkin julkaistu aika paljon äänitteinä, joten siihen voi tutustua kuuntelemalla. Esimerkiksi HelMet-kirjaston kokoelmasta löytyy hakusanoille "sveitsi perinnemusiikki" muutamia kymmeniä CD-levyjä, joista suurin osa kyllä esittelee lähinnä jodlaus-laulua ja alppitorvea, jotka eivät tietenkään kerro kaikkea sveitsiläisestä perinteestä. Kannattaa ehdottomasti lähestyä asiassa jotain suurempaa musiikkiosastoa ja pyytää apua sieltä.

Sveitsin kansallislaulu on Alberich Zwyssigin säveltämä Trittst im Morgen rot daher.

Heikki Poroila

11 ääntä

Kommentit

Oli tosi hyvä