Millaista - vaikka uutuuskirjaakin - suosittelisitte ihmiselle, jonka puoliso sairastaa vaikeasti. Puoliso toimii omaishoitajana. Kirjan tulisi olla lohduttava…

Kysytty

Millaista - vaikka uutuuskirjaakin - suosittelisitte ihmiselle, jonka puoliso sairastaa vaikeasti. Puoliso toimii omaishoitajana. Kirjan tulisi olla lohduttava ja toivoa antava. Siis ei mikään neuvova, vaan nimenomaan lohduttava ja hoitava.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy vain yksi kirja omaishoidosta haluamastasi näkökulmasta: Omaishoitaja arjen ristiaallokossa , toimittaneet Merja Purhonen, Pertti Rajala, Kirjapaja, Helsinki, 1997.

Lisäksi löysin joitakin artikkeleita joista voisi olla apua:
Heinola, Reija: Omaishoitajien kokemuksia, Vanhustyö, 1998 ; 3 ; 10-13 Lehtovaara, Riikka: Mistä voimaa omaiselle?, Kodin kuvalehti, 1996 ; 3 ; 76-79, Sipilä, Jorma, Kaikki tahtovat kotihoitoa, mutta miten jaksaisi olla omaishoitaja?, Sosiaaliturva, 1995 ; 8 ; 14-17, Tampereen Takahuhdin palvelukeskuksen omaishoitajaryhmän kokemuksia
Nikkonen, Merja: Kuolevan hoito kotona - omaishoitajan näkökulma, Dialogi,1995 ; 1 ; 40-42
Suoranta, Leena, Rakkauden varaosat, Vanhustyö , 1995 ; 1 ; 18-20, Omaishoitajan kokemuksia
Mäkinen, Eija: Kuka auttaa omaishoitajaa? : Kotiliesi jatkaa keskustelua ikäihmisten tulevaisuudesta, Kotiliesi, 1993 ; 7 ; 58-59, Esiteltävänä Vanhusten Omaiset ja Läheiset ry.
Korhonen, Anna-Liisa: Omaishoitajaryhmä auttaa jaksamaan , Sosiaaliturva, 1988 ; 16 ; 760-763, Omaiset hoitavat kotona vaikeasti sairaita ja toimintakyvyttömiä läheisiään.

Kirjan ja lehtiartikkeleiden saatavuuden voi tarkistaa ottamalla yhteyttä lähimpään kirjastoon tai Helsingin kaupunginkirjaston kotisivuilta http://www.lib.hel.fi

Kannattaa ottaa yhteyttä myös Omaishoitajat ja Läheiset ry:hyn, Lapinlahdenkatu 14 B, 00180 Helsinki, puh. 09 - 685 3344 / fax 09 - 685 3482 ja kysyä missä päin kaupunkia kokoontuu omaishoitajille tarkoitettuja tukiryhmiä.