Millaista on nykyinen venäläinen ja itäblokin kaunokirjallisuus? Mitä uudempaa suomeksi käännettyä kaunokirjallisuutta on? Ketkä ovat suosittuja kirjailijoita?

Kysytty

Millaista on nykyinen venäläinen ja itäblokin kaunokirjallisuus? Mitä uudempaa suomeksi käännettyä kaunokirjallisuutta on? Ketkä ovat suosittuja kirjailijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäläiseen nykykirjallisuuteen voi tutustua esimerkiksi Suomi-Venäjä-seuran kirjallisuussivuilla: Venäläisen nykykirjallisuuden diginäyttely.

Ko. sivustolta löytyy mm. Tomi Huttusen napakka video Venäläinen nykykirjallisuus 5 minuutissa.

Sivusto esittelee 12 venäläistä nykykirjailijaa:Boris Akunin, Svetlana Aleksijevitš, Guzel Jahina, Sergei Lukjanenko, Dina Rubina, Roman Sentšin, Vladimir Sorokin, Maria Stepanova, Jelena Tšižova, Ljudmila Ulitskaja, Svetlana Vasilenko ja Jevgeni Vodolazkin. Siinäpä jo useampi nimi, joiden kautta venäläiseen nykykirjallisuuteen voi tutustua.

Seuraavaksi listattuna (suomeksi käännettyä) kirjallisuutta ja kirjailijoita entisen Neuvostoliiton maista, oivana apuna oli mm. Kirjavinkit.fi -sivusto josta löytyy kirjavinkkejä paikkojen mukaan (esim. https://www.kirjavinkit.fi/paikat/unkari/ tai: https://www.kirjavinkit.fi/paikat/ita-saksa/ ):

Virolaiseen, latvialaiseen ja liettualaiseen nykykirjallisuuteen voi kätevästi tutustua esim. seuraavan antologian avulla:

  • Luitsalu, Susan, et al. Nippernaati: 5, nykykirjallisuutta Virosta, Latviasta ja Liettuasta. [Helsinki]: Viro-instituutti, 2021.

Viro:

  • Valdur Mikita
  • Antto Terras
  • Tõnu Õnnepalu

Latvia:

  • Inguna Ula Cepīte
  • Māra Zālite
  • Atis Klimovičs

Liettua:

  • Romualdas Granauskas
  • Ruta Sepetys

Ukraina:

  • Marina Lewycka
  • Andrei Kurkov
  • Vasyl Koželjanko

Vähän "eksoottisempana" nostona udmurtialaisia uusia ja vanhoja novelleja:

  • Vereštšagin, Grigori, ja Esa-Jussi Salminen. Murskautuneet tähdet: udmurtialaisia novelleja. Kemi: Atrain&Nord, 2020.

Sitten siirrytään entiseen itäblokkiin ja sen suomeksi käännettyihin kirjailijoihin:

Puolalaisia nykykirjailijoita:

  • Andrzej Sapkowski
  • Olga Tokarczuk
  • Witold Szabłowski

Valko-Venäjä:

  • Svetlana Aleksijevitš

Tšekki:

  • Milan Kundera

Slovakia:

Slovenia:

  • Drago Jančar
  • Sergej Verč
  • Žarko Petan
  • Evald Flisar

Serbia:

  • David Albahari

Kosovo:

  • Pajtim Statovci (suomalainen, kotoisin Kosovosta)

Makedonia:

  • Goce Smilevski

Kroatia:

  • Igor Štiks

Eteläslaavilaista kirjallisuutta suomeksi on kustantanut esim. Mansarda-kustantamo: http://www.mansarda.fi/Julkaistu.htm

Unkari:

  • Tibor Noé Kiss
  • László Krasznahorkai
  • Imre Kertész
  • Péter Esterházy

(Itä-)Saksa:

  • Jenny Erpenbeck
  • Daniela Krien

Romania:

  • Herta Müller

Bulgaria:

  • Julia Kristeva
  • Georgi Gospodínov

Bosnia ja Hertsegovina

  • Saša Stanišić