Millaista kirjallisuutta on tehty aiheesta Raamattu ja alkoholi? Haluaisin ottaa selvää miten on tulkittu Raamatun näkökulmia alkoholin käyttöön liittyen.

Kysytty

Millaista kirjallisuutta on tehty aiheesta Raamattu ja alkoholi? Haluaisin ottaa selvää miten on tulkittu Raamatun näkökulmia alkoholin käyttöön liittyen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raamatusta ja alkoholista on kirjoittu jo 1800-1900-lukujen taitteessa, esim. Matti Tarkkanen: Raamattu ja raittiuskysymys (1886). Vähän tuoreempia teoksia esim. Seksi ja alkoholi Raamatussa, toim. Veli Toukomies (1981); Aune Greggas: Viini Raamatussa (1996, ks. myös http://www.etra-liitto.fi/LUENTO.HTML); Raamatun tekstejä 12 askeleen ohjelmaan (Suomen sininauhaliitto 2003). Raittiusaatetta tai alkoholismia sekä kristillistä etiikkaa käsittelevistä teoksista voi myös löytyä tätä aihetta käsittelevää tai sivuavaa kirjallisuutta. Nettipappikin on ottanut hiukan asiaan kantaa http://www.nettipappi.fi/?showmodul=20&deptid=9417&newsid=10318&NEWS=1

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lyhyt mutta selkeä tulkinta myös teoksessa
Heinimäki: Luterilaisuuden ABC