Millaisista opaskirjoista kirjastonhoidon oppia on opetettu ennen kirjastoalan koulutusta? Millaisia kirjoja aiheesta löytyy, minkä ikäisiä niistä vanhimmat…

Kysytty

Millaisista opaskirjoista kirjastonhoidon oppia on opetettu ennen kirjastoalan koulutusta?
Millaisia kirjoja aiheesta löytyy, minkä ikäisiä niistä vanhimmat ovat ja löytyykö niitä yleiskirjastoista?

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Päätoimisten kirjastonhoitajien koulutus alkoi Suomessa vuonna 1920, mahdatko tarkoittaa kysymykselläsi tätä edeltävää aikaa?
Aiheesta voit lukea esimerkiksi seuraavista lähteistä:
Eija Poteri: Kirjastonhoitajakoulutuksen pioneerikausi Suomessa 1920-1945 julkaisussa Kirjastotiede ja informatiikka 10 (1) - 1991. (ks. liite)
Suomen yleisten kirjastojen historia, s. 758 ->
Tuossa historiakirjassa kerrotaan esimerkiksi Kansanvalistusseuran osuudesta kirjastoammattitiedon välittäjänä vuosisadan vaihteessa.

Voit tutkia kirjastoalan opaskirjoja osoitteessa Finna.fi.  Löydät niitä esimerkiksi hakusanoilla kirjastotyö ja kirjastonhoito. Kannattaa rajata haun tulosta valmistusvuodella niin ei ole niin paljon selattavaa. Vanhimmat on julkaistu jo 1800-luvulla.