Millaisiin kirjastoalan tehtäviin saa pätevyyden oppisopimuskoulutuksella? Pedagoginen informaatikko? Kirjastonhoitaja?

Kysytty

Millaisiin kirjastoalan tehtäviin saa pätevyyden oppisopimuskoulutuksella? Pedagoginen informaatikko?
Kirjastonhoitaja?

Vastaus

Vastattu

meillä täällä Jyväskylässä on oppisopimuskoulutuksella opiskellut kirjastovirkailijoita. Kirjastonhoitajilla ja informaatikoilla on pääsääntöisesti jokin yliopistossa suoritettu tutkinto. Lainaan tässä aiempaa kysymystä tästä samasta palvelusta, missä käsitellään kirjastoalan koulutusta:

"Käytännössä suurin osa kirjastonhoitajan vakansseista edellyttää alempaa korkeakoulututkintoa sekä vähintään 60 opintopisteen laajuisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Uusi kirjastolaki jättää kuitenkin paljon tulkinnan varaa rekrytoijalle, sillä selkeitä koulutuskriteerejä kirjastoalalle ei enää oikeastaan edes ole. Tästä johtuen myös kirjastonhoitajan vakansseihin voi tehtävänkuvasta riippuen liittyä hyvinkin erilaisia vaatimuksia."

"Kirjastoalaa voi opiskella Suomessa niin yliopisto-, ammattikorkeakoulu- kuin opistotasollakin. Lisätietoa opiskelusta löytyy esimerkiksi kirjastot.fi-sivustolta: https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu?language_content_entity=fi. Yleisissä kirjastoissa on käytössä kirjastonhoitajan ohella monia eri ammattinimikkeittä, joilla kaikilla on omat vaatimuksensa. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjastovirkailija, erikoiskirjastovirkailija, informaatikko, kirjastopedagogi sekä mediaohjaaja." Kysy kirjastonhoitajalta palvelu

Kirjastonhoitajaksi siis täytyy vieläkin olla suoritettuna informaatiotutkinnon opintoja ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Kirjastovirkailijaksi voi pätevöityä myös oppisopimuksella. Oppisopimuspaikkoja on melko vähän tarjolla ja moniin niistä liittyy osana opistotutkinto.

Oppisopimusasioista voi tiedustella Jyväskylässä täältä:

https://www.jyvaskyla.fi/tyollisyyspalvelut/tyonantajille/oppisopimusko…