Millaisia uudehkoja suomalaisten kirjailijoitten teoksia suosittelisitte 17-18-vuotiaille nuorille?

Kysytty

Hei

Millaisia uudehkoja suomalaisten kirjailijoitten teoksia suosittelisitte 17-18-vuotiaille nuorille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keräsin pienen listan omia ja kollegani suosituksia. Mukana on niin nuorten- kuin aikuistenosastolle sijoitettuja kirjoja, joiden voisi arvella sopivan tuollaiselle ikäryhmälle. Tässä siis lista:

– Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (Gummerus, 2017), aavikkofantasiaa ja nuoret päähenkilöt
– Maria Carole: Tulen tyttäriä (Osuuskumma, 2014), kahden naisen välinen rakkaustarina fantasiamaailmassa
– Samuel Davidkin: Esikoisten lunastus (Johnny Kniga, 2016), dekkari
– Magdalena Hai: Haiseva käsi (Karisto, 2016), nuorille suunnattua kauhua.
– Kati Hiekkapelto: Kolibri (Otava, 2013), maahanmuuttajatemaattinen dekkari
– Juha Jyrkäs: Oivas Repänen : Kainoan musta linna (Kuoriaiskirjat, 2017), suomalaista barbaarifantasiaa
– Jari Järvelä: Metro-tilogia (Crime Time, 2014 – Tammi, 2016), osat: Tyttö ja pommi, Tyttö ja rotta, Tyttö ja seinä; graffittimaailmaa
– J. S. Meresmaa: Naakkamestari (Robustos, 2016), vaihtoehtohistoriaa
– Kimmo Miettinen: Sukuviha (Like, 2013), alamaailmaan sijoittuva dekkari
– Juuli Niemi: Et kävele yksin (WSOY, 2016), maahanmuuttajatematiikkaa
– Elina Pitkäkangas: Kuura (Myllylahti, 2016), Kajo (Myllylahti, 2017), paranormaalia romantiikkaa.
– Elina Rouhiainen: Susiraja-sarja (Tammi, 2012–2015), osat: Kesytön, Uhanalainen, Jäljitetty, Vainuttu; paranormaalia romantiikkaa
– Salla Simukka: Lumikki-trilogia (Tammi, 2013–2014), osat: Punainen kuin veri, Valkea kuin lumi, Musta kuin eebenpuu; nuorille suunnattua jännitystä
– Pauliina Susi: Takaikkuna (Tammi, 2015), tietoturva-asioita käsittelevä dekkari
– Ari Wahlsten: Kuka pelkää mustaa miestä? (Kosmos, 2016), suomalainen yksityisetsivädekkari
– L. K. Valmu: Poika : murha seitsemännellä luokalla (Karisto, 2017), koulumaailmaan sijoittuva dekkari
– Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia (Gummerus, 2017), sijoittuu omintakeiseen fantasiamaailmaan
– Seita Vuorela: Lumi (WSOY, 2016), maahanmuuttajatematiikkaa