Millaisia selkokielisiä kirjoja on yläkoululaisia ajatellen?

Kysytty

Hei!
Millaisia selkokielisiä kirjoja on yläkoululaisia ajatellen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisellä tasolla voidaan todeta, että yläkouluikäisille sopivia selkokirjoja löytyy sekä kaunokirjallisuuden että tietokirjallisuuden puolelta. Esimerkkeinä uusista tietokirjoista voi mainita Pertti Rajalan kirjat Jatkosota (Avain, 2015) ja Maailmanuskonnot (Kehitysvammaliitto & Oppimateriaalikeskus Opike, 2015).

Myös kaunokirjallisuuden puolella on julkaistu viime vuosina useita yläkouluikäisille sopivia selkokirjoja, esimerkiksi R. L. Stevensonin Aarresaari (Avain, 2015), Marja-Leena Tiaisen Poika joka katosi (Avain, 2015), Pasi Lönnin Lavastettu (Saarnikirjat, 2013) sekä Jaana ja Kari Levolan Tahdon (Pieni Karhu, 2011).

Eri kustantajien tarjoamiin, nuorille sopiviin selkokirjoihin voi tutustua kirjastojen aineistotietokantojen lisäksi myös Selkokeskuksen http://papunet.net/selkokirjat/ ja Kehitysvammaliiton http: //www.kehitysvammaliitto.fi/selkokielella/etusivulle/kirjasto/selkokirjat/ verkkosivuilla.