Millaisia ryhmittymiä on Islamin sisällä?

Kysytty

Millaisia ryhmittymiä on Islamin sisällä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaksi suurinta ryhmää islamin sisällä ovat shiialaisuus ja sunnilaisuus. Mutta muitakin pienempiä ryhmiä on.

Kirja Islamin monimuotoisuus (Jaakko Hämeen-Anttila, Gaudeamus 1999) antaa laajan kuvan islamin eri suunnista ja historiallisista taustoista.

Muuta suomenkielistä kirjallisuutta, josta voi olla hyötyä:

Uskonnot maailmassa, Katja Hyry, Juha Pentikäinen (toim.)Helsinki: Porvoo: Juva: WSOY, 1999,

Katsomukset kohtaavat, Nurmi, Suvielise, Helsinki: Kirjayhtymä, 1994

Mitä on islam? Jelloun, Tahar Ben
Helsinki: Gummerus, 2002

sekä muutamia englanninkielisiä:

The world's religions: western traditions, edited by Willard G. Oxtoby Don Mills, Ontario: Oxford University Press, cop. 1996

A concise encyclopedia of islam, Newby, Gordon D.
Oxford: Oneworld, 2002

Understanding islam : origins, beliefs, practices, holy texts, sacred places, Gordon, Matthew S.
London: Duncan Baird Publishers, 2002

A modern history of the islamic world, Reinhard Schulze, London : I.B.Tauris, 2002

Islam, Paul Lunde London: New York: Munich: Dorling Kindersley, 2002.

Kirjojen saatavuustiedot ovat osoitteessa www.helmet.fi.