Otsikko
Millaiset valtaoikeudet on Botswanan presidentillä?

Kysytty

Millaiset valtaoikeudet on Botswanan presidentillä?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Botswanan perustuslain mukaan maan presidentti käyttää maassa toimeenpanovaltaa, on maan asevoimien päällikkö ja maan lainsäädäntövaltaa käyttävän kansalliskokouksen jäsen. Presidentillä on esimerkiksi myös valtuudet nimetä sekä erottaa tiettyjen virkojen haltijoita.

Tarkempia yksityiskohtia Botswanan presidentin valtaoikeuksista voit lukea maan perustuslaista jonka löydät esimerkiksi täältä: https://www.constituteproject.org/constitution/Botswana_2016?lang=en

Maan lainsäädäntöön hieman laajemmin voit sen sijaan tutustua esimerkiksi sivustolta: http://www.elaws.gov.bw/ vaikkakaan kyseistä sivustoa ei ole päivitetty aivan viime vuosiin asti.

4 ääntä

Kommentit

Käsittääkseni Botswana ja Etelä-Afrikka ovat harvinaislaatuisia maita siten, että presidentti on myös hallituksen johtaja (pääministerin virkaa ei maissa ole) mutta toisin kuin useimmissa muissa tällaisissa maissa presidentti on vastuussa parlamentille. Mietin semmoista, että miten tällaisten presidenttien asema eroaa sellaisesta pääministeristä, joka käyttää maan ylintä valtaa valtionpäämiehen ollessa etupäässä symbolinen henkilö.

Onko tämä oikein kirjoitettu:

Eräissä maissa, kuten Etelä-Afrikassa ja Botswanassa on käytössä presidenttijohtoinen puhdas parlamentarismi: samoin kuin yleensä presidenttijohtoisessa järjestelmässä presidentti on sekä valtionpäämies että hallituksen johtaja eikä pääministerin virkaa ole, mutta toisin kuin presidentillisessä järjestelmässä, hallituksen (presidentin ja ministereiden) on nautittava parlamentin luottamusta.

Kysyn tätä siksi, että pohdiskelen, sopisiko tuollainen järjestelmä myös Suomeen.

Kysyn vielä, missä siitä, kelpaisiko tuollainen järjestelmä Suomeen, voinisi poliitikkojen kanssa keskustella.

Anteeksi viestitulva!

Onko Botswanan presidentillä veto-oikeus?

Voiko Botswanan parlamentti epäluottamuslauseella erottaa presidenttivetoisen hallituksen kuten mm. Suomen eduskunta pääministerivetoisen hallituksen?

Onko Botswanassa yksi- vai kaksikamarijärjestelmä?

Voiko Botswanan presidentti erottaa yhden ministerin kerrallaan?

Onko Botswanan presidentillä armahdusoikeus

Kertokaa vielä, onko tämä oikein_

Botswanan presidentti on sekä Botswanan valtionpäämies että hallituksen johtaja (pääministeriä ei Botswanassa ole). Presidentti-instituutio on Botswanassa sikäli harvinaislaatuinen, että presidentti on maan todellinen johtaja mutta vastuussa parlamentille. Presidentti valitaan epäsuoralla vaalilla parlamentissa viisivuotiskaudelle. Sama presidentti on vuodesta 1997 voitu valita korkeintaan kahdeksi peräkkäiseksi kaudeksi.[1] Presidentti tarvitsee parlamentin luottamuksen.