Millaiset säännöt pätevät sosiaalisessa mediassa lainata jotain teosta?

Kysytty

Millaiset säännöt pätevät sosiaalisessa mediassa lainata jotain runoa tai toisen julkaisemaa tekstin osaa a) henkilötilillä b) voittoa tuottamattoman yhdistyksen tilillä c) kaupallisen yrityksen tilillä? Lähde mainiten luonnollisesti. Miten tekijänoikeuksia sovelletaan näissä tilanteissa?

Vastaus

Vastattu

Sosiaalisessa mediassa pätevät samat tekijänoikeussäännöt kuin muussakin toiminnassa. Voit tarkistaa ne helposti sivuilta https://tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/

Sivustolta saa ladattua itselleen myös lyhyitä ja ytimekkäitä oppaita. Tässä ote kohdasta sosiaalinen media.

"Myös internetissä oleva aineisto on tekijänoikeiden alaista, ja sen käyttöön sekä kopioimiseen tarvitaan oikeudenhaltijan lupa. Sosiaalista mediaa, kuten blogeja, Facebookia ja muita yhteisöllisiä palveluita ja siellä olevia tai sinne ladattavia aineistoja koskevat niin ikään tekijänoikeussäännökset. Internetsivustojen selaaminen ja näyttäminen opetuksen tai luennon yhteydessä esimerkiksi videotykin avulla on sallittua, eikä siihen tarvita erillistä lupaa. Sen sijaan verkossa saatavilla olevia videoita ja elokuvia ei saa esittää opetuksessa ilman lupaa. Julkisesta esittämisestä kouluissa lisää sivulla 10. Internetissä olevan tekijänoikeuden suojaaman aineiston käyttöön, kuten kuvien tai tekstin kopioimiseen tai tallentamiseen oppimisympäristöön tai omaan esitykseen, tarvitaan oikeudenhaltijan lupa. Kopioston kopiointiluvalla saa kopioida vapaasti internetissä saatavilla olevia kuvia ja tekstiaineistoa, kuten lehtiartikkeleita ja tutkimusraportteja tai niiden osia. Oikeudenhaltija on voinut sallia teostensa käytön niin sanotulla avoimella lisenssillä tai esimerkiksi sivuston käyttöehdoissa. Tällöin erillistä lupaa ei tarvitse hankkia." https://tekijanoikeus.fi/wp-content/uploads/2015/03/ABC_esite_FIN_RGB.pdf

Voit myös kysyä asiasta tarkemmin https://tekijanoikeus.fi/lomakkeet/etko-loyda-etsimaasi/