Millainen työtahti kirjojen kääntäjillä keskimäärin on? Selailin kirjojen tietoja ja huomasin Jaana Nikulan käännösten määrän. Vaikuttavaa...

Kysytty

Millainen työtahti kirjojen kääntäjillä keskimäärin on? Selailin kirjojen tietoja ja huomasin Jaana Nikulan käännösten määrän. Vaikuttavaa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskimääräistä kääntäjän työtahtia on vaikea tietää. Kääntäjistä suuri osa työskentelee freelancereina, yrittäjinä. Monet kääntäjät tekevät käännöstyön lisäksi muutakin, esimerkiksi kirjoittavat tai opettavat kieltä. Käännöstyön arkea kuvaa esimerkiksi Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton sivulta löytyvä Kirjallisuuden kääntäjän selviytymisopas.

Kääntäjän ammatissa toimiminen – Kirjallisuuden kääntäjän selviytymisopas (kirjallisuudenkaantajanselviytymisopas.com)

Kääntäjän työstä voi saada käsityksen lukemalla kääntäjien kirjoittamia (omaelämäkerrallisia) kirjoja,  vaikka seuraavia teoksia:

Huttunen, Katriina : Surun istukka. 2019  - Omaelämäkerrallinen romaani, jossa kääntäjä tekee työtä samalla kun hän suree tyttärensä kuolemaa.
Juva, Kersti : Tolkienin tulkkina : tarina Sormusten herran suomentamisesta. 2021 - Suomentajan kuvaus omasta työstään.
Jälleen - Leevi Lehto reloaded. Toimittaneet Markku Eskelinen ja Jarkko S. Ruusuvuori. 2021

Saarikoski, Pentti : Suomentajan päiväkirjat. Toimittanut Hannu Riikonen ja Jaana Kantola. 2012

Lähde: Helmet.fi

Kääntäjän työstä kertovia artikkeleita, jotka löytyvät finna.fi -tietokannasta.

HS 26.1.2022
Kääntämisen merkitys on valtava meille kaikille, sanoo Kristiina Drews: ”Ilman kääntämistä meidän maailmankuvamme olisi aika toisenlainen” - Kulttuuri | HS.fi

Melander, Tommi : Romaanijärkäle kääntyy Bachin tahdissa. Tero Valkosen haastattelu.

Parnasso 70 (2020) : 3, s. 18-25