Millainen on kaivostoiminnan imago ja onko sitä ylipäänsä tutkittu? Onko esim. asiaa koskevia artikkeleita olemassa?

Kysytty

Millainen on kaivostoiminnan imago ja onko sitä ylipäänsä tutkittu? Onko esim. asiaa koskevia artikkeleita olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kaivostoiminnan imagosta löytyy enimmäkseen mielipiteitä sekä toteamuksia, joiden perusteita ei selitetä.

Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön sekä ELY-keskusten julkaisemassa kaivosteollisuuden toimialaraportissa (2012, http://www.temtoimialapalvelu.fi/files/1605/Kaivosteollisuus2012_web.pdf) todetaan näin (s. 79): ”Valtiovallan suhtautuminen kaivostoimintaan on positiivinen, ja alaa pidetään yhtenä tulevaisuuden kasvualoista. Kaivosten aluetaloudelliset vaikutukset nähdään erityisen merkittävinä Pohjois- ja Itä-suomessa. Myös kansalaisten suhtautuminen kaivostoimintaan on ollut pääsääntöisesti positiivista. Kaivostoiminnan vilkastuttua 2000-luvulla myös kaivostoimintaan liittyvä keskustelu on lisääntynyt. Kriittisyys on lisääntynyt Talvivaaran kaivoksen päästöjen myötä.”

Petra Koivuranta on kirjoittanut pro gradu -tutkielman Lapin yliopistossa otsikolla Näkemyksiä matkailun ja kaivostoiminnan yhteensopivuudesta samalle alueelle: retorinen analyysi Lapin radion verkkokeskusteluista (2012). Tutkielma ei ole netissä saatavilla, mutta sen tiivistelmässä (https://www.doria.fi/handle/10024/76780) Koivuranta toteaa näin: ”Suurin osa keskusteluista oli kaivostoiminnan ja matkailun yhteensopivuuden puolesta puhuvia käyttäen argumentaationa kaivosten työllistämis- ja positiivisia talousvaikutuksia.”

Asenteita ydinvoimaan liittyvää kaivostoimintaa kohtaan on tutkinut Tuija Jartti pro gradussaan Suomalaiset arvottamassa ydinvoima- ja uraanitaloutta: ydinvoima- ja uraanikaivosasenteiden tarkastelua moraalitaloudellisesta näkökulmasta (2010, Jyväskylän yliopisto). Tämä tutkielma on luettavissa netissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005041623.

Lisäksi löysin 2 artikkelia, joiden asiasanoissa mainitaan kaivosteollisuus ja maine:
Lundén, Kimmo, Talvivaara raastaa viestintäkonsulttiakin, Markkinointi & mainonta, 2012: 20, s. 4
Eerola, T., Kaivostoiminta, ympäristö ja geologian imago, Materia, 2007: 2, s. 46–47

Asenteiden muuttumista Talvivaaran kaivoksen kohdalla käsittelee esimerkiksi Helsingin sanomien artikkeli Musta kaivos (20.5.2012, Sunnuntai D 2–D 6).

Helsingin sanomien artikkeli on saatavissa kirjaston kautta. Muista artikkeleista voimme pyytää kopiot, jos ne kiinnostavat.