Millainen oli Suomen ensimmäinen äänestyslippu? Löytyykö kuva jostakin kirjasta?

Kysytty

Millainen oli Suomen ensimmäinen äänestyslippu? Löytyykö kuva jostakin kirjasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäiset eduskuntavaalit järjestettiin 15-16. maaliskuuta vuonna 1907. Äänestämään pääsivät kaikki 24 vuotta täyttäneet suomalaiset sukupuolesta tai sosiaalisesta asemasta riippumatta. Naiset saivat myös ensimmäistä kertaa täydet valtiolliset oikeudet ja pystyivät asettumaan vaaleissa ehdolle. Vaalit voitti sosiaalidemokraattinen puolue.

Vaaleissa käytetyn äänestyslipun kuvaa en kirjaston aineistosta löytänyt, mutta eduskunnan sivuilta löytyvässä Kansanvallan pitkä tie-esitteestä löytyi kuva (s. 8). Linkki esitteeseen tässä alla:

https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/esitemateriaalit/Documents/2013_Eduskunta_1863_Kansanvallan_pitka_tie_FIN_LORES300413.pdf

Lähteet:

Mylly, Juhani 2006: Edustuksellisen kansanvallan läpimurto. Helsinki: Edita Prima

2 ääntä

Kommentit

"Äänestämään pääsivät kaikki 24 vuotta täyttäneet suomalaiset." Vaikka kysymys ei koskenut äänioikeutta, voitaneen lisätä että vielä 1960-luvulla sisältyi rikoslakiin mahdollisuus määrätä lisärangaistuksena "kansalaisluottamuksen menettäminen". Siinä meni äänioikeuskin ainakin määräajaksi, esimerkiksi v. 1918 monilta tuomituilta. Myös "holhouksen alaisuus" (nyk. lähinnä edunvalvonta) mainitaan äänioikeutta ja vaalikelpoisuutta rajoittaneena syynä.