Millainen ohjelma oli Kosti Kotirannan juontama Sanaleikki ja minä vuosina sitä esitettiin? Tarkoitan siis, että millaiset olivat ohjelman säännöt ja…

Kysytty

Millainen ohjelma oli Kosti Kotirannan juontama Sanaleikki ja minä vuosina sitä esitettiin? Tarkoitan siis, että millaiset olivat ohjelman säännöt ja esiintyikö ohjelmassa lapsia kilpailemassa? Itselläni on hämäriä muistikuvia kyseisestä ohjelmasta, mutta muistelen, että ohjelman nimi olisi ollut Sanaleikki 6.

Vastaus

Vastattu

Lapsille tarkoitettu Sanaleikki alkoi keväällä 1984 ja ohjelmaa tehtiin vuoteen 1988. Kosti Kotiranta oli mukana syksystä 1984 saakka. Hänen juontaja-aikanaan ohjelma toteutettiin tanskalaisen esikuvansa mukaisena. Luku-, kirjoitus- ja päättelytaitoa edellyttävässä visailussa ratkottiin ristisanatehtävää lauluin, loruin, kuvin ja filminpätkin annetuin vihjein. Täytettävän ruudukon vaakariveille kerättiin avainsanoja, ja ratkaisusana muodostui tietylle, joka kerta erikseen määrätylle pystyriville.

Sanaleikki teki pikaisen paluun televisioon keväällä 1992, minkä jälkeen sitä jatkettiin vielä Musikaalisena sanaleikkinä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/27/kosti-kotiranta-arvuutteli-asioita-lasten-sanaleikissa