Millainen mahtoi olla 1800-luvun loppupuolella piikojen palkka Suomessa ja mitä sillä sai ostettua?

Kysytty

Millainen mahtoi olla 1800-luvun loppupuolella piikojen palkka Suomessa ja mitä sillä sai ostettua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Vuonna 1888 miehen päiväpalkka oli yksi markka. Hevosmies sai kaksi markkaa. Piiat ansaitsivat hieman vähemmän eli noin 70 penniä päivässä. Pohjois-Karjalassa oli myös tapana, että taloon tullessaan rengit ja piiat saivat vaatteet talon puolesta. Tätä tapaa yritettiin ajoittain muuttaa, mutta tilattoman väestön vastustuksesta siihen aina palattiin. Palkollisten ansioita ei voi pitää suuren suurina kun suhteutetaan ne vallitsevaan hintatasoon. Esimerkiksi 1888 tynnyri ruista maksoi 20 markkaa, voikilo 1 markka 20 penniä, täysikasvuinen härkä maksoi 50 markkaa ja lammas 7 markkaa 50 penniä.

Lähde: Enon historia 1860-1967. Ismo Björn. Jyväskylä 1994."

Yllä oleva lainaus löytyi osoitteesta
http://mail.edu.kitee.fi/~tietavai/historia/viljami_seikkailu/10.htm

Kaari Utrion Familia 5: Lapsen vuosisata, 1800-luku -teoksesta selviää kuitenkin, että piiat saivat syödä isäntäväen luona ja usein nukkuivatkin samassa tuvassa. Eli vaikka itse palkat olivat pieniä, heillä oli muitakin etuja.