Millainen lastenkirja sopisi 10-vuotiaalle ADHD-lapselle, jolla on normaali lukutaito. Tykkää jännityksestä ja huumorista, varmaan kuviakin saisi olla…

Kysytty

Millainen lastenkirja sopisi 10-vuotiaalle ADHD-lapselle, jolla on normaali lukutaito. Tykkää jännityksestä ja huumorista, varmaan kuviakin saisi olla runsaasti! Hänen isoisänsä on kuollut vastikään, ja ehkä jostain kirjasta voisi löytyä samastumispintaa tähän? Hän pitää lukemisesta, mutta keskittymisen vaikeudet joskus haastavat. Haluaisin löytää hänelle mieluista lukemista, jossa olisi samastumispintaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näissä helppolukuisissa kirjoissa on taustalla menetyksiä tai poissaoloa (jos kohta ei isovanhempiin liittyvää), mutta vaikeita asioita käsitellään huumorilla ja valoisasti:

Sam Copeland: Sami muuttuu kanaksi (sarjassa muitakin): Huolet muuttavat Samin milloin miksikin eläimeksi, mutta näistäkin tilanteista selvitään. Taustalla veljen sairastuminen ja vanhempien huoli.

David Walliams: Poika ja mekko: Huumoria, jalkapalloa, omaperäisiä valintoja, äidin poissaolo

Niina Hakalahti: Tuukka-Omar -sarja: Tuukka-Omarin kaverin Paavon äiti on kuollut ja isä on autotallistunut