Otsikko
Millä tavoin sukunimi Calamnius lausutaan?

Kysytty

Millä tavoin sukunimi Calamnius lausutaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi "Calamnius" on latinaa matkiva suomalainen sukunimi, joka lausutaan "Kalamnius". Latinankielen c-kirjain lausutaan aina k-kirjaimena.

1500-luvulta peräisin olevan Calamnius-suvun kantaisä oli Kalajoen kirkkoherra, rovasti Petrus Michaelis (Petter) Arctophilacius (1575–1647), alkuperäiseltä nimeltään Pieti Mikonpoika Mattila. "Calamnius" viittaa siis Kalajokeen, jota jotkut suvun myöhemmät edustajat ovatkin käyttäneet. Tunnetuin Calamnius eli Ilmari Kianto otti suomenkielisen sukunimensä suomussalmelaisen järven nimestä Kianta.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Työväenopiston latinanluennoija opetti c:n ääntämisestä hieman monimutkaisemmin. Ääntämisohjeeseen tarvitaan yleensä myös tieto vokaaliäänteiden pituudesta ja painon sijoittumisesta monitavuisessa sanassa.