Millä tavalla voin helpoiten etsiä 50 vuoden takaisia ystäviäni (eivät nähtävästi ole somessa) ja mistä voin lainata Kukkosten sukukirjan? Ei löydy kotikuntani…

Kysytty

Millä tavalla voin helpoiten etsiä 50 vuoden takaisia ystäviäni (eivät nähtävästi ole somessa) ja mistä voin lainata Kukkosten sukukirjan? Ei löydy kotikuntani kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhojen ystävien jäljittäminen kannattaa varmaan aloittaa omalta paikkakunnalta. Jos löytyy yksi, hän voi tietää seuraavan jne.

Palvelu Koulukaverit löytyy verkosta. Tekemällä itselleen tunnukset ja kirjautumalla siihen, voi yrittää etsiä koulutovereita koulutietojen perusteella.

https://www.koulukaverit.com/

Kuhmon ja Hyrynsalmen kirjastosta löytyy Kukkosen sukututkimusta selvittävä kirja

Kukkonen, Eila : Pielisen rannalta ulos elämään / Eila Kukkonen.
[Hyrynsalmi] : [Eila Kukkonen], 2000.
Laajuus: 128 s. : kuv. ; 25 cm.

Sen voi lainata myös Kajaaniin (seutulaina, 3 €)

Kukkosen suvusta onolemassa myös teos

Yrjö Blomstedt, Kukkonen. Sukukirja 1959. Mikkeli 1959. 137 siv.

Sen voi lainata kaukolainaksi Kajaaniin (5 euroa).
Heikki Soininvaara on esitellyt tämän teoksen Genos-lehdessä 32(1969) seuraavasti:

Kukkosten suku on ensimmäisenä talonpoikaissukuna maassamme julkaissut oman sukukirjan, joka sisältää korkeat vaatimukset täyttävän selvityksen nykyisen Suonenjoen Lietemäen kylästä polveutuvasta ns. Rieponlahden Kukkosten suvusta. Sukukirja, joka on julkaistu Kukkosten Sukuseura r.y:n toimesta, jakaantuu neljään osaan, joista ensimmäisen muodostaa katsaus Kukkosten suvun alueelliseen levinneisyyteen aina 1700-luvulle, toinen osa käsittää varsinaisen selvityksen Rieponlahden Kukkosista, kolmannessa osassa on luettelo Rieponlahden Kukkosten suvun erään keskeisen jäsenen Gabriel Kukkosen (1807-1871) jälkeläistöstä, johon sukuseuran toiminta alunperin rajoittui. Neljännessä osassa selostetaan Kukkosten Sukuseuran toimintaa ja tehtäviä.

Kukkosten alkuperästä on päädytty arveluun, että Antrean Kukkolaa on aiheellista pitää Kukkosten varsinaisena kantaseutuna, josta sukua on levinnyt muualle Karjalaan ja edelleen Savoon ja jopa Pohjanmaalle Säräisniemelle ja Muhokselle saakka. Rieponlahden sukua on assistentti Arvi Ilmoniemi voinut selvittää aina 1600-luvun alussa Juvan (myöhemmin Pieksämäen) Hietasten neljänneskunnassa tavattavaan Eerik Kukkoseen, jonka pojanpojanpoika Eerik Pekanpoika Kukkonen tuli 1678 talolliseksi Rieponlahteen. Hänestä polveutuva Kukkosten suku on sukukirjassa esitetty vakiintuneessa genealogisessa taulumuodossa, joskin eräitä sukuhaaroja on jätetty selvityksen ulkopuolelle. Tämä rajaaminen on tietenkin tutkimuksen kannalta valitettavaa, mutta lienee kustannusnäkökohtien sanelema.