Millä tavalla japanilainen puutarha eroaa meidän puutarhasta?

Kysytty

Millä tavalla japanilainen puutarha eroaa meidän puutarhasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanilainen puutarha on Anne Paalon ja Jari Jetsosen kirjan Japanilainen puutarha suomalaisittain mukaan luontoa kunnioittava taideteos tai jonkinlainen metafora, joka koostuu luonnosta, maisemasta, taivaasta maiseman yläpuolella, puutarhan ympärillä olevasta vesistöstä sekä kivien, kasvien ja kukkuloiden muodoista. Epäsymmetrisesti asetellut kivet ja puut heijastelevat villiä luontoa. Usein japanilaisessa puutarhassa on myös lyhtyjä, siltoja ja rakennettuja lammikoita, jotka toistavat tarkasti maisemaa, joka ympäröi puutarhaa. Puutarha kuvaa luonnon kestävyyttä, mutta myös ihmistä luonnon osana, sen luojana ja säilyttäjänä. Se muodostaa kokonaisuuden, jossa kaikki osat ovat tasapainossa ja heijastavat hiljaisuutta ja rauhaa. Puutarha on ikään kuin pyhäkkö, jossa voi mietiskellä. Se on arkimaailmasta erillään oleva paikka, joka on yleensä katseilta suojattu ja aidan ympäröimä.

Paalon ja Jetsosen vuonna 2006 ilmestyneessä upeassa värikuvateoksessa kerrotaan historiallisesta japanilaisesta puutarhasta ja puutarhan eri tyylisuuntauksista sekä puutarhan suunnittelusta. Tietoisesta epäsymmetriasta syntyy tasapainoinen kokonaisuus, jossa sielu lepää. Kuvia on sekä Japanissa olevista että Suomeen suunnitelluista japanilaisista puutarhoista. Kirjassa on käytännön vinkkejä puutarhan perustamisesta ja kasvien valitsemisesta. Lopussa on luku Japanilainen puutarha Suomessa.