Millä tavalla hedelmiä kannattaa kuivattaa itse?

Kysytty

Millä tavalla hedelmiä kannattaa kuivattaa itse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hedelmien kuivaukseen on monia menetelmiä. Sigri Sahlin puhuu teoksessaan Kuivata ja syö hyvin (Kustannus-Mäkelä, 1992) kolmesta erilaisesta kuivausmenetelmästä. Näitä ovat 1) ilmakuivatus; 2) kuivatus keinolämmöllä; ja 3) kuivatus auringossa. Sopivimman menetelmän valitseminen riippuu paljolti hedelmän koosta, sillä se määrää, kannattaako hedelmä kuivata kokonaisena vai paloina. Toinen merkittävä tekijä, joka pitää ottaa huomioon, on hedelmien sisältämä nestemäärä.

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy esimerkiksi seuraavat hedelmien kuivatusta käsittelevät teokset. Niistä voi tarkastella lähemmin hedelmien kuivauksen periaatteita ja saloja.

Kotisäilöjän kirja. Helsinki, Marttaliitto 1996.
Sahlin, Sigri: Säilö kuivaamalla marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Otava, 1981.
Sahlin, Sigri: Kuivata ja syö hyvin. Kustannus-Mäkelä, 1992.
Soini, Marita: Kuivatut kasvikset: kuivaus, käyttö ja markkinat. Pyhäjärvi-instituutti, Eura 1994.

Voit tarkistaa teosten saatavuuden Aino-aineistotietokannasta http://www.turku.fi/aino Voit myös etsiä lisää hedelmien säilöntää käsitteleviä teoksia kirjoittamalla asiasanakenttiin sanat hedelmät ja säilöntä.