Millä sanoilla "plant based food" reseptejä haetaan suomeksi?

Kysytty

Millä sanoilla "plant based food" reseptejä haetaan suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Anthony Fardet määrittelee käsitteen artikkelissaan Vegetarian and Plant-Based Diets in Health and Disease Prevention, 2017: "Plant-based foods are generally classified into fruits, vegetables, legumes, grains, nuts, and seeds; their derived processed counterparts such as breads, pasta, breakfast cereals, cooked and fermented vegetables and legumes, and fruit purées, juices, and jams; and their derived ingredients such as oleaginous seed–derived oils, sugars, and some herbs and spices. What differentiates them from animal-based foods is that their fiber fraction is made of indigestible compounds, mainly cellulose, hemicellulose, pectins, and/or resistant starch." https://www.sciencedirect.com/topics/food-science/plant-based-food

Kyseessä voisi olla suomeksi kasvisruokavalio. Niitä on monenlaisia. Terveyskirjasto määrittelee kasvisyöjän näin: "Kasvissyöjä on henkilö, jonka ruokavalio koostuu joko pelkästään kasvikunnan tuotteista tai sisältää rajatusti eläinkunnan tuotteita ja on kasvispainotteinen. Kasvissyönti on tietynlainen kattokäsite, jonka alle mahtuu monenlaisia ruokavalioita." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

2 ääntä

Kommentit

"Plant based food" ei oikein käy hakutermiksi englanniksikaan, joten vaikka sen kuinka suomentaisi vaikkapa kasvispainotteiseksi, niin ei niitä reseptejä sillä hakutermillä löydy. Parhaat hakutermit ovat kasvisruoka, vegetaarinen (eri etuliitteillä tai ilman), ja vegaaninen. Muitakin termejä on, kuten planetaarinen.