Millä sanalla alkavat yleensä suomalaiset laulut? Tavanomaisin ensimmäinen sana?

Kysytty

Millä sanalla alkavat yleensä suomalaiset laulut?
Tavanomaisin ensimmäinen sana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa laulujen yleisimmästä ensimmäisestä sanasta ei löytynyt, mutta Inkeri Tuikan Suomen kielen pro gradu -tutkielmasta Laululyriikat S2-oppimateriaalina (Oulun yliopisto, 2016) löytyy tietoa laulujen yleisimmistä sanoista. Tutkimusmateriaalina on tosin vain kahden laulukokoelman 165 laulua. Tutkielman mukaan laulujen yleisimmät  ovat sanat olla, ja, minä (s. 27). Tutkielmasta käy myös ilmi, että sanat aina, jos, kaunis, lähteä, nähdä, sinä, vain ja yö esiintyvät laulujen sanoina huomattavasti yleisemmin kuin vertailusanastoissa  (s. 25).

Tutkielma on luettavissa myös verkossa:

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201605191807.pdf