Millä puhdistan alabasteri marmori patsaan vahingoittamatta. Toinen kysymys : patsaaseeni on käsin? Tai jotenkin kirjoitettu nimi G.Bessi voiko olla aito?

Kysytty

Millä puhdistan alabasteri marmori patsaan vahingoittamatta.
Toinen kysymys : patsaaseeni on käsin? Tai jotenkin kirjoitettu nimi G.Bessi voiko olla aito?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onkohan patsaasi alabasteria vai marmoria? Alabasteri on Kielitoimiston sanakirjan mukaan läpikuultavaa kipsikiveä ja marmori taas kalkkikiveä.

Kumpaakaan ei kuitenkaan saa puhdistaa vedellä, vaan niiden puhdistuksessa neuvotaan käyttämään tärpättiä ja kiillottamaan ne kiillotusvahalla. Esim. alla tietoa puhdistuksesta:

http://kysymammalta.blogspot.fi/2009/12/valaisimen-puhdistus.html

Tekijästä kannattaa kysyä taidehuutokaupoista.