Millä perusteilla DVD-elokuvia valikoidaan kirjastojen valikoimiin? Välillä vaikuttaa siltä, että ohjaajan tai näyttelijän kiitellympiä elokuvia on hankala…

Kysytty

Millä perusteilla DVD-elokuvia valikoidaan kirjastojen valikoimiin? Välillä vaikuttaa siltä, että ohjaajan tai näyttelijän kiitellympiä elokuvia on hankala löytää ja toisaalta taas muutama heikompi taasen hankitaan suuremman yleisön saataville.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

DVD-elokuvien hankintaan vaikuttaa useampikin asia. Kirjastokäyttöön tulevia DVD-elokuvia ei voi ostaa esimerkiksi divarista tai tilata netissä toimivista kaupoista, joten olemme sopimustoimittajamme valikoiman varassa. Etenkin vanhempia elokuvia on usein hankala saada kun painokset ovat loppu. Pyrimme toki tilaamaan monipuolisesti materiaalia, mutta joskus emme pysty vastaamaan esimerkiksi hankintatoiveeseen juurikin rajoitetun saatavuuden vuoksi.

Kannattaa kuitenkin tehdä hankintapyyntöjä, koska DVD- ja Bluray-elokuvien hankinnasta vastaava työntekijä pitää kirjaa toiveista ja kokoelmaa täydennetään aina kun materiaalia tulee hollille.

Toivottavasti olet löytänyt hyvää katseltavaa kirjaston kokoelmista.