Millä perusteella HSL:n bussilinjat on numeroitu? Huomasin, että aika monen Helsingin sisäisen linjan numero vastaa jommankumman pääpysäkin tai jonkin matkalla…

Kysytty

Millä perusteella HSL:n bussilinjat on numeroitu? Huomasin, että aika monen Helsingin sisäisen linjan numero vastaa jommankumman pääpysäkin tai jonkin matkalla varrella olevan pysäkin postinumeroa (esim. Kannelmäen postinumero on 00420 ja linja 42 päättyy Kannelmäkeen; 00700 on Malmi ja linja 70 päättyy Malmiin). Kaikkien kohdalla näin ei ollut.

Yleensähän jos kahden bussilinjan ensimmäinen numero on sama, ne kulkevat ainakin jossain kohdassa samaa reittiä/samalla alueella. Haluaisin kuitenkin tietää yksityiskohtaisesti, miten linjojen tämänhetkiseen numerointiin on päädytty.

Täällä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Helsingin_seudun_linja-autoliikenne
kohdassa Linjatunnusten periaatteet kuvataan vain yleisesti linjatunnusten muodostamista, mutta minua kiinnostaa nimenomaan linjanumeroiden muodostuminen ja se, onko postinumeroilla tekemistä linjanumeroiden kanssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeilla linjoilla siinä, että Helsingin sisäisten bussilinjojen numerointi noudattelee postinumeroalueita. Joukkoliikenneharrastaja Kimmo Nylanderin perusteellisessa blogissa kerrotaan, että vuonna 1966 Helsingissä otettiin käyttöön kaksinumeroiset postitoimipaikkanumerot (Helsinki 40, Helsinki 92 jne.). Samassa yhteydessä Helsingin sisäisten bussilinjojen numerointi uudistettiin niin, että bussiyhtiökohtaisista tunnuksista luovuttiin ja alettiin käyttää yhtenäistä postinumeroihin perustuvaa järjestelmää liikennöitsijästä riippumatta. Raitiolinjat 1 - 10 ja kantakaupungin bussilinjat 11 - 19 jäivät ennalleen.

Nylander kirjoittaa, että esikaupunkialueiden postinumerot kulkivat kehämäisesti lännestä itään niin, että Lauttasaari oli Helsinki 20 ja vuonna 1966 Helsinkiin liitetty Vuosaari Helsinki 96. Linjanumerot siis noudattivat tätä numerointia, esimerkiksi Lauttasaareen ajoi bussi 20. Vuosien varrella tällaista johdonmukaisuutta ei voitu kuitenkaan täysin noudattaa, kun liian isoiksi osoittautuneita alueita jouduttiin jakamaan ja postinumeroitakin muuteltiin 1970-luvulla. Esimerkiksi Nylanderin mukaan Oy Liikenne Ab:n Vesalan reitti vaihtoi tunnustaan useasti: ”Kun Vuosaari jaettiin kahteen postialueeseen 96 ja 98, muutettiin Vuosaaren 96V numerolle 98, Vuosaaren 96S tunnukselle 96V ja Vesalan linja 98 numerolle 97 (vanha 97 lopetettiin). Myöhemmin Vesalan reitti muutettiin vielä 90:ksi ja linjojen 95 ja 90 yhdistämisen jälkeen Vesalaan ajoi 95.”

Nylanderin blogissa ja HSL:n omilla sivuilla kerrotaan, että vuonna 2012 alkaneessa uudistuksessa HSL päätti yhtenäistää koko seudun numeroinnin siten, että kukin linjanumero on käytössä vain yhdellä linjalla koko HSL-alueella. Yli 40 vuotta Helsingissä käytössä olleet yksi- ja kaksinumeroiset tunnisteet saivat kuitenkin jäädä.

Lähteet:

Helsingin Seudun Liikenteen nettisivut. ”HSL yhtenäistää bussien linjanumerot.” 27.3.2012. https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2012/03/hsl-yhtenaistaa-bussien-linjanumerot. (Viitattu 13.7.2021).

Nylander K. Bussikaistalla Helsingissä. Linjanumeroiden historiaa. Blogi. https://www.kooen202.com/16. (Viitattu 13.7.2021).