Millä fonteilla voisi simuloida kirjan "The Book of the Knight Zifar" alkuajan painoksia?

Kysytty

Millä nykyisin vapaasti saatavilla fonteilla voisi simuloida The Book of the Knight Zifar (Livro del cavallero Cifar) espanjankielisiä alkuajan painoksia?

Vastaus

Vastattu

Livro del cavallero Cifar on kirjoitettu arvioiden mukaan vuoden 1300 tienoilla. Kirjan vanhimmat säilyneet kopiot, joita varmaankin tarkoitat, ovat 1400-luvulta. Tunnetuin lienee Pariisin kansalliskirjaston hallussa oleva käsikirjoitus.

Vapaamuotoista käsinkirjoitusta voidaan simuloida fonteilla vain hyvin rajallisesti johtuen fonttien välttämättömästä säännönmukaisuudesta. Etenkin keskiaikaista kirjoitusta on vaikeaa jäljitellä, koska kirjoitus on ollut nykyistä koristeellisempaa, ja vanhat kirjoitusvälineet ovat levittäneet mustetta epäsäännöllisesti.

Pariisin käsikirjoitusta katsoen voin kuitenkin tehdä pari ehdotusta. Fontit ”Dorovar Carolus”, ”Offenbach Chancery” ja ”DeiGratia” voisivat tulla kyseeseen.

Sekä ilmaisia että maksullisia fontteja tarjoavia sivustoja on valtava määrä. Koska näihin yleensä liittyy kaupallista toimintaa, en halua mainostaa tiettyä sivustoa linkkaamalla.

Mainitsemani fontit löytää kuitenkin googlaamalla fontin nimen ja lisäämällä sanan ”font”, esim. ”DeiGratia font”. Kyseiset fontit ovat kaikki vapaasti ladattavissa henkilökohtaiseen käyttöön. Huomioi kuitenkin, että tekijänoikeudet saattavat rajoittaa julkaisukäyttöä.