Millä nimikkeillä kirjastoissa työskennellään?

Kysytty

Millä nimikkeillä kirjastoissa työskennellään? Kirjastonhoitaja? Onko muita? Onko jokaiselle kirjastolla jonkinlainen esimies tms? Onko kaupungeilla ja kunnilla joku joka "vastaa" kirjastoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin Virpi Oksasen pro gradu tutkielman kirjastoalan ammattinimikkeistä vuodelta 2020. Hän listaa tavallisimpia: kirjastonhoitaja/erikoiskirjastonhoitaja, kirjastovirkailija/erikoiskirjastovirkailija, informaatikko/pedagoginen informaatikko, kirjastoauton virkailija, kirjastopedagogi, mediaohjaaja, kirjastoneuvoja. Lisäksi on tietenkin hanketyöntekijöitä sekä johto-ja esihenkilöitä, joiden nimekkeet vaihtelevat melkoisesti.  https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/121754/OksanenVirpi.pdf?sequence=2

Isomman kunnan ja kaupunginkirjastolla on yleensä kirjastotoimen johtaja tai kirjastopalveluiden johtaja ja mahdollisesti osastonjohtajia tai asiakaspalvelupäälliköitä. Pienemmillä kirjastoilla on kirjastonjohtajat, mutta kirjaston johto saattaa olla keskitetty joko kaupungin/kunnan sisällä tai kirjastokimpan sisällä.

Kaupungeilla ja kunnilla on myös vaaleilla valittu kulttuuri- ja kirjastolautakunta. Se ohjaa kirjaston kehittämistä kunnassa/kaupungissa yhdessä kirjaston ylimmän johdon kanssa ja päättää esim. kirjastojen asiakasmaksuista ja budjetista.

Kirjastot ovat Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisia ja niitä koskevat monet lait ja säädökset. https://minedu.fi/kirjastot/lainsaadanto