Millä eläimillä on parempi kuulo kuin ihmisillä?

Kysytty

Millä eläimillä on parempi kuulo kuin ihmisillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläimiä, joilla on ihmistä paljon kehittyneempi kuulo, ovat mm. lepakot, elefantit, valaat, delfiinit, hiiret, päästäiset, koit, heinäsirkat, kissat ja myyrät. Kun eläimen tuottama ääni on tarpeeksi korkea tai matala, ei ihminen sitä kykene paljaalla korvalla kuulemaan.

Jussi Viitala kirjoitti kirjassaan Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen (2003) näin; "Lepakoiden kolmiulotteinen maailma, jossa ne taitavasti lentäen suunnistavat, rakentuu ympäristön kohteista heijastuvien kaikujen varaan. Ne lähettävät hyvin lyhyitä ja hyvin korkeita ääni-impulsseja, jotka sitten heijastuvat ympäristön kohteista. Tämä äänikuva on niin tarkka, että sen avulla lepakot havaitsevat pienimmätkin kohteet. Lepakko ikään kuin näkee korvillaan. Nämä ääni-impulssit ovat kolme kertaa korkeampia kuin korkeammat ihmisen kuulemat äänet. Pikkujyrsijätkin (hiiret, päästäiset) käyttävät lepakoiden tapaan ajoittain niin korkeita ääniä, ettei ihminen niitä kuule." Kirjassa kerrotaan elefanttien kuulosta näin; "Toisessa ääripäässä elefantit viestittävät niin matalilla infraäänillä, että ne ovat ilman apuneuvoja ihmisen tavoittamattomissa. Kokeellisesti on kuitenkin osoitettu norsujen reagoivan herkästi äänisignaaleihin, jotka ovat täysin ihmisen aistimaailman ulkopuolella."

Millaista on olla eläin? (2015) -kirjassa Helena Telkänranta esittää, että sinivalaat kuulevat toisensa monen sadan kilometrin päästä. Vedessä äänet kantautuvat pidemmälle kuin ilmassa. Kookkaimmat valaat kykenevät paitsi kaikkein kovimpiin myös kaikkein matalimpiin ääniin. Suurvalaiden yhteydenpitoäänistä osa on niin matalia, että ihmiskorva ei niitä kuule. Siksi niitä sanotaan infraääniksi. Infraääniä hyödyntävät myös kuivalla maalla elävät eläimet. Norsujen on havaittu vastaavan toistensa infraäänikutsuihin yli kahden kilometrin päästä. Melkein kaikki hiirten ja suuri osa rottienkin ääniviestinnästä on kimeämpää kuin korkein ääni, mitä ihminen pystyy kuulemaan. Äänen korkeutta mitataan hertseillä, ja ihmisen kuulemat äänet sijoittuvat suunnilleen haarukkaan 20 - 20 00 hertsiä. Sitä korkeampia ääniä sanotaan ultraääniksi. Matalimmat kissan kuulemat äänet ovat noin 50 hertsiä ja korkeimmat noin 85 000 hertsiä. Koit ja heinäsirkat kommunikoivat hiirten tavoin äänillä, jotka ovat liian korkeita ihmiskorvan kuultaviksi. Niillä on vatsaontelossaan eräänlainen tärykalvo, jolla ne havainnoivat ääntä.

Vastaavanlainen kysymys on esitetty myös aiemmin Kysy kirjastonhoitajalta -tietopalvelussa: https://www.kirjastot.fi/kysy/mita-taajuuksia-ihmisen-korva-voi

Lähteitä:

Meijer, Eva: Mistä valaat laulavat? : eläinten kiehtova kieli (2018)

Telkänranta, Helena: Millaista on olla eläin? (2015)

Viitala, Jussi: Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen (2003)

https://suomenluonto.fi/uutiset/kuulevatko-hyonteiset/