Millä alueilla Suomessa "tikkuri" tarkoittaa villapuseroa tai villatakkia? Onko lisäksi tietoa sanan alkuperästä?

Kysytty

Millä alueilla Suomessa "tikkuri" tarkoittaa villapuseroa tai villatakkia? Onko lisäksi tietoa sanan alkuperästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toivo Vuorelan Kansanperinteen sanakirjassa (WSOY, 1979) tikkurin selityksenä on mm. paksu villapaita; naisen villatakki, tikkuröijy; monikossa lapaset, vanttuut. Kirjassa esitetään myös loimaalainen sanonta "Kyl sukka suuta antaa, tikkuri tillaa tekkee"

Mirja Almayn, Marketta Luutosen, Kyllikki Mitrosen teoksessa Sydämenlämmittäjä ja tikkuripaita : perinteisiä neuleita Suomesta ja Eestistä (Tammi 1993) käsitellään myös käsityön, etenkin neulomisen historiaa ja kirjasta löytyy esim. Hailuodon tikkuripaidan neleohjeet.

Tikkuri -sanan käytön alueellista levinneisyyttä ja merkitystä ei lähteistämme löytynyt, mutta Jyväskylässä toimivan Suomen käsityön museon tietopalvelusta pystytään varmasti antamaan perusteellisempia tietoja asiasta. Museon sivut löytyvät oheista osoitteesta http://www.craftmuseum.fi/

3 ääntä

Kommentit

Ainakin peräpohjalaisella murrealueella sanottiin villalangasta puikoilla kudottua (itäsuomalaisittain: neulottua) lyhyttä takkia useimmiten tikkuriksi. Tämäkin lienee ruotsista lainattua: sticka, jätetään vain alusta s pois ja lisätään suomalainen pääte.
Tornionlaakson länsipuolella, meänkielen sanakirjassa: tikkuri = stickad ylletröja