Millä aineella ennen valettiin säilykepurkki homeen estämiseksi?

Kysytty

Millä aineella ennen valettiin säilykepurkki homeen estämiseksi?

Vastaus

Vastattu

Atamon-nimistä säilöntäainetta on käytetty sekä säilöntäastioiden huuhtelemiseen että itse säilykkeisiin. Hajuton ja mauton Atamon sisältää natriumbentsoaattia ja bentsoehappoa. Atamonia voidaan käyttää sekä sokeroitujen että sokeroimattomien marja-, hedelmä ja etikkasäilykkeiden säilöntään.

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/sailonnan-valmistus-ja-lisaaineet/

3 ääntä

Kommentit

Kysyttiin valamista (valettiin), Ainakin pullojen ja hieman isompien tölkkien korkkeja ja kansia valettiin jonkinlaisen sinettivahan tapaisella, ettei bakteerit päässeet astiaan. Myöhemmin tuli kumitulppia, niitä punaisia.

Valeluun sitten Atamonin tapaisia aineita.