Miksi yrittäjälle on edullista perustaa Offshore-yhtiö ulkomaille?

Kysytty

Miksi yrittäjälle on edullista perustaa Offshore-yhtiö ulkomaille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verotus on pääsyy ulkomailla sijaitsevan offshore- yhtiön perustamiseen. Mikäli yhtiö sijaitsee kokonaan ulkomailla, ilman kiinteää toimipaikkaa Suomessa, verotetaan yhtiötä kyseisen maan verotusperiaatteiden mukaan riippumatta omistajan tai omistajien kansallisuudesta. Verotusta voidaan kiertää (tai näkökulmasta riippuen suunnitella) myös siirtohinnoittelulla, jolloin Suomessa verotettava osuus kevenee.

Pääkaupunkiseudun verotoimiston yritysverotuksesta vastaavan veroasiantuntijan mukaan offshore- yhtiöiden valvomiseksi on perustettu väliyhtiölainsäädännöksi kutsuttu säädös, jolla pyritään estämään veronkierto. Säädöksen ulkopuolelle on kuitenkin jätetty joitakin toimialoja.

Laajan oloisen englanninkielisen tietopaketin offshore- yhtiöistä tarjoaa esimerkiksi sivusto http://www.offshorecompany.com/company/index.asp.

Kotimaista lisätietoa offshore- yritysverotuksen kiemuroista voi hankkia esimerkiksi Konserniverokeskuksesta: http://www.vero.fi/default.asp?domain=VERO_KOVE&language=FIN.

Siirtohinnoittelusta ja verotuksesta on julkaistu vuonna 2005 teos nimeltä Siirtohinnoittelu, tuloverotus ja konsernistrategiat : erityisesti strategisen suunnittelun dokumentoinnista ja reaaliargumentaatiosta. Teos löytyy esimerkiksi Helsingin yliopiston Oikeustieteellisen tiedekunnan kirjastosta.

14 ääntä

Kommentit

informative content to set up business in abroad. to expand your business in any country, especially - Malaysia, Sri Lanka, China, Hong Kong, India, Pakistan, Mauritius, Ghana, Morocco, Singapore, Oman. legal service are provided by S & F CONSULTING FIRM LIMITED