Miksi Yötä pidetään junttibändinä? Entä mitä muita pidetään? Itselleni tulee nyt ensimmäisenä mieleen Popeda ja Klamydia.

Kysytty

Miksi Yötä pidetään junttibändinä? Entä mitä muita pidetään? Itselleni tulee nyt ensimmäisenä mieleen Popeda ja Klamydia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvin yleisellä tasolla käsitettä "juntti" käytetään kai ilmaisemaan jonkinlaista maalaisuutta, rahvaanomaisuutta vastakohtana kaupunkilaiselle, hipsterimäisyydelle tms. Mielestäni ilmaisu "junttibändi" on täysin hihasta tempaistu mielipide, jonka esittäjän mielestä jokin bändi ei esitä tarpeeksi "hienoa" musiikkia. Musiikkikirjastonhoitajana olen jyrkästi tällaisten ilmaisujen käyttöä vastaan, koska se ei liity mitenkään itse musiikkiin, on ehkä loukkaavaksi tai ainakin vähätteleväksi tarkoitettu ja joka tapauksessa täysin mielivaltainen. Henkilökohtaisesti ei olisi tullut mieleenkään, että joku kutsuu Yötä tuollaisella nimellä, sehän on tyypillinen suomirockin bändi, alkuaikoinaan ehkä vähän myös uutta aaltoa. En tiedä, mistä olet moisen näkemyksen kuullut, mutta en antaisi moiselle minkäänlaista arvoa. Voi olla, että Popedan kaltainen bändi pitäisi "junttibändiä" kunnianimityksenä, mutta tuskin Olli Lindholm.

Heikki Poroila (musiikkikirjastonhoitaja jo silloin kun Yö perustettiin 1981)