Miksi ylen TV ruudussa näkyvä kellonaika ei ole sama kuin virallinen aika?

Kysytty

Miksi ylen TV ruudussa näkyvä kellonaika ei ole sama kuin virallinen aika?

Vastaus

Vastattu

Tätä on kysytty Yleisradiosta myös, ja he vastaavat näin:

"Käykö Yle Teksti-tv:n kello tarkalleen oikeaa aikaa?
Teksti-tv:n kelloaika on lähes tarkka aika, viiveen virhemarginaali on muutamia sekunteja. Digitaalisen lähetyksen aikavirhettä ei saada täysin eliminoitua. Aikaeroon vaikuttaa lähetysjärjestelmän lisäksi myös lähetysasemien sijainti maassamme. Maanpäällisten antennilähetysten lisäksi on kaapeli-tv- ja satelliittilähetyksiä varten omat tekstitv-signaalin kulkureitit. Yle Teksti-tv:n kellolla ei ole tarkoituskaan olla sekunnintarkka absoluuttinen oikea aika, siitä pitää huolen radion aikamerkki."

(https://yle.fi/aihe/tekstitv/usein-kysyttya-kysymyksia)

Ylen uutisista löytyy myös lisätietoa aiheesta:

Lähetyksen siirtotekniikan myötä ensin ohjelmat pakataan kanavanipuiksi ja sitten ne puretaan kotona digiboksin tai digitv:n kautta taas eri kanaviksi ja näkyväksi kuvaksi. Tässä vaiheessa syntyy eroa ajassa eri laitteiden välillä. Eroa eri kellojen tai kanavien välillä voi olla jopa useita sekunteja.

Koko uutisen voit lukea Naapurin tv:ssä eri aika kuin omassa, mutta mikä kello on oikeassa? | Yle Uutiset | yle.fi

https://yle.fi/uutiset/3-9261422.