Otsikko
Miksi Wikipediassa on useita sivuja, joissa Nobelin taloustieteen palkintoa on sanottu ns. Nobelin taloustieteen palkinnoksi?

Kysytty

Miksi Wikipediassa on useita sivuja, joissa Nobelin taloustieteen palkintoa on sanottu ns. Nobelin taloustieteen palkinnoksi?

Vastaus

Vastattu

Taloustieteen palkinto on koko nimeltään Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinto Alfred Nobelin muistoksi. Sitä kutsutaan usein lyhyesti "taloustieteen Nobelin palkinnoksi", mutta se ei siis kuulu Alfred Nobelin testamentissaan määrittelemiin palkintoihin, jotka jaetaan fysiikan, kemian, lääketieteen, kirjallisuuden ja rauhan alalla. Taloustieteen palkinto on perustettu vuonna 1968 ja se jaetaan samojen periaatteiden mukaan ja samassa tilaisuudessa kuin Nobelin palkinnot.

Lähde: The Nobel Prize -sivusto, https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/