Miksi "vittu" on niin yleinen kirosana ja onko missään muussa kielessä samaa tarkoittava kirosana yhtä yleinen?

Kysytty

Miksi "vittu" on niin yleinen kirosana ja onko missään muussa kielessä samaa tarkoittava kirosana yhtä yleinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vittu on paitsi kirosana myös voimasana siinä merkityksessä, että vitulla, sikäli kun se ymmärretään synnyttäneen naisen sukuelimenä, on aiemmin katsottu olevan jopa maagisia suojeluvoimia. Esimerkiksi tässä Terve.fin artikkelissa kerrotaan vitun hyvistä ja pahoista voimista.

Vittu juontuu ruotsin kielen sanasta fitta, joskaan länsinaapurissa sanaa ei viljellä yhtä hanakasti. Jyväskylän yliopistossa tehdyn kandidaatintutkielman mukaan vittu on suomen kielen yleisin kirosana. Sen suosiota on selitetty monikäyttöisyydellä ja sillä, että se viestittää tehokkaasti asenteita. Onhan se kieltämättä helpompi, nopeampi ja painavampi sanoa, kuin vaikkapa jokin raamatullisempi voimasana.

Monikäyttöisyydestä esitetään tutkielmassa mm. seuraavia esimerkkejä: vahvistus (ihan vitun hyvä), kieltosana (vittu siellä ketään ollu), herjaus (painu vittuun; vittupää). Sana ilmaisee myös harmia (vituttaa) tai epäonnistumista (meni vituiksi). Tämä monikäyttöisyys selittää suurelta osin sanan suosiota.

Englannin kielessä vastaava sana on fuck. Se on samaa sanaperhettä vitun kanssa, sillä sekin on "alatyylinen" ja viittaa sukuelimiin, joskin niiden käyttöön eikä itse elimiin. Fuck toimii ainakin yhtä monipuolisena terminä kuin vittu, esim.: fuck the police, fuck you, fucking great, I fucking love you, this is fucked up jne.

33 ääntä

Kommentit

Puolassa tulee kuultua kurwaa siinä missä suomessa vittua.

Vittu kuvaa naisvihaa, eikä suinkaan mitään myyttistä voimaa. Ei nykypäivänä. Nykyään sillä halutaan alentaa nainen, vetää lokaan, irvailla, tehdä pulaa, osoittaa halveksuntaa ja pohjatonta naisvihaa. Vittu on incel- miesten käyttämä sana jonka ainoa tarkoitus on osoittaa miessukupuolen ylivoimaisuus, arvovalta ja ylemmyys.
Jos naiset käyttäisivät sanaa kyrpä, haista kyrpä, haista kylli, vedä käteen paska kullia nin se ymmärrettäisiin välittömästi tarkoitukseksi loukata ja halventaa miestä. Kun mies haistattaa vittua, nin tarkoitus ei ole suinkaan kehua naista, kuinka ihana hänen vittunsa on, vaan päinvastoin, kertoa kuinka ääörimmäisen vastenmielinen se naisen vittu onkaan. Ja epämiellyttävä, jopa ulostetta, virtsaa tai muuta erotettä pahempi. Kyse on yksinomaan naisvihan yhdestä ilmentymästä, jonka jotkut typerät histpriaa tuntemattomat tai sitä uudelleen selittävät äijät ovat keksimällä keksineet. Tai voi olla, että sana on muinoin joskus kauan aikaa sitten jotain maagista tarkoittanutkin, mutta nykypäivänä selitys on huomattavasti yksinkertaisempi ja ymmärrettävämpi. Vitu on jotain noka inhottavuudessaan ylittää mädäntyneet ruumiitkin, kuoleman ja kaiken inhottavan eli incel- miesten käyttämä ilmaisu jolla he tuovat esiin syvän, pohjattoman naisvihansa. Jos he voisivat, he tappaisivivat joka ainoan naisen täältä.