Miksi "vastaukset"osiossa teksti on vaaleanvihreää? Sitä on niin vaikea nähdä siristelemättä silmiä. Muutenkin joissain kohdissa teksti on kovin pientä…

Kysytty

Miksi "vastaukset"osiossa teksti on vaaleanvihreää? Sitä on niin vaikea nähdä siristelemättä silmiä. Muutenkin joissain kohdissa teksti on kovin pientä. Auttaako tällainen jotenkin kirjaston väkeä työssään vai mikä on syynä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskustelin käyttöliittymäsuunnittelijamme ja graafikkomme kanssa tästä. Asia liittyy saavutettavuusvaatimuksiin, sivummehan on saanut saavutettavuusleiman "Saavutettavuus huomioitu" juuri tänä vuonna. Kaikkien verkossa käytettävien julkisten palveluiden tulee olla saavutettavia syyskuuhun 2020 mennessä (mobiililaitteilla 2021). Suosituksina on, että teksti ja linkit erottuvat toisistaan selkeästi. Kaikki vastaukset ovat linkkejä, eli niitä klikkaamalla pääse yksittäistä vastausta lukemaan. Sama pätee myös samankaltaisiin vastauksiin. Olemme käyttäneet siitä syystä eri väriä teksteissä ja linkeissä. Jos käyttäisimme samaa väriä, täytyisi linkit alleviivata, jolloin meillä olisi mustat tekstit mustalla alleviivattuna. Pidimme tätä ratkaisua aika epämiellyttävänä, koska sekin olisi melko vaikeasti luettavaa tekstiä ja lisäksi melko ruman näköistä.

Värin kontrasti on sellainen, että jos se olisi heleämpi, se ei täyttäisi saavutettavuuskriteerejä. Saavutettavuussuositukset on tehty näkövammaiset huomioon ottaen, joten nähtävästi tämä kontrasti lienee silmälle parempi. Lisää saavutettavuudesta, http://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/saavutettavuus.

Jos teksti on kovin pientä, sen voi suurentaa selaimessa, eli esim. Chromessa menemällä oikean reunan kolmesta pisteestä listaan, josta löytyvät Asetukset ja asetuksissa kirjasinkoko, jonka voi vaihtaa suureksi tai hyvin suureksi. Samanlaisia määrittelyjä voi tehdä muissakin selaimissa.

Lisäksi näytön värit ja kirkkaus voivat olla sellaiset, että niitä kannattaa säätää, jotta näyttö olisi mahdollisimman hyvin luettava. Jos käytät kannettavaa tietokonetta, sen näyttö on monesti himmeämpi, jos virtajohto ei ole seinässä eli johto seinässä näyttö on kirkkaampi ja paremmin luettavissa.