Miksi vanhoissa taloissa esimerkiksi Helsingissä on välillä vain yksi tai kaksi parveketta? Saiko ennen valita tai maksoiko parveke ylimääräistä?

Kysytty

Miksi vanhoissa taloissa esimerkiksi Helsingissä on välillä vain yksi tai kaksi parveketta? Saiko ennen valita tai maksoiko parveke ylimääräistä?

Vastaus

Vastattu

1800-1900-lukujen vaihteen kerrostaloissa oli harvoin huoneistokohtaisia parvekkeita. Korkeintaan niitä saatettiin käyttää koriste-elementteinä. 1900-luvun alusta aina 1950-luvun alkupuolelle rakennustarvikkeista oli eri syistä johtuen lähes aina jonkinlaista puutetta. Näin ollen parvekkeen voi ajatella muodostuneen alkuaikoinaan joksikin ylimääräiseksi "luksustuotteeksi".

lähde: https://www.wikiwand.com/fi/Kerrostalot_Suomessa

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastaus kysymykseen oli kyllä melko ylimalkainen, eikä sitä varsinaisesti löytynyt linkin takaakaan.