Miksi vanhemmista kirjoista otetaan verkkohaussa kansikuvat pois? Sellaisistakin, joissa ne aluksi ovat olleet? Eikös pilvipalveluissa ole tilaa kaikelle?…

Kysytty

Hei,
miksi vanhemmista kirjoista otetaan verkkohaussa kansikuvat pois? Sellaisistakin, joissa ne aluksi ovat olleet? Eikös pilvipalveluissa ole tilaa kaikelle? Satunnaisesti lukemista etsivälle kansikuva kertoisi paljon. Ja entä jos jäljittää kirjaa nimen perusteella, silloin kansikuva olisi tärkeä nähdä, samalla nimellä kun voi olla kolmekin teosta.

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjasto ostaa kansikuvat ja takakansitekstit ulkopuoliselta toimittajalta, eikä näin ollen voi itse vaikuttaa siihen, millä teoksilla kansikuva näkyy. Tällä hetkellä kansikuvapalvelun toimittaa Kirjastopalvelu. Kirjastopalvelu saa puolestaan kansikuvat kustantajilta, eikä niitä välttämättä ole saatavilla vanhempiin teoksiin. Myös kansikuvilla on tekijänoikeudet, eikä kuvia saa julkaista kirjastojen verkkopalveluissa ilman lupaa.

Palvelusta ei pääsääntöisesti poisteta kansikuvia, mutta joissain tapauksissa näin saattaa käydä, esimerkiksi jos kuvan oikeudenomistajat pyytävät kuvan poistoa.

Jos haluaa jäljittää tietyn painoksen kansikuvan, niin tämä saattaa onnistua paremmin esimerkiksi Googlen avulla.