Otsikko
Miksi uupuminen voi tarkoittaa myös, että jotain puuttuu?

Kysytty

Miksi uupuminen voi tarkoittaa myös, että jotain puuttuu?

Vastaus

Vastattu

Verbi "uupua" tarkoittaa tosiaan sekä väsymistä että vailla ja ilman olemista, puuttumista: Kielitoimiston sanakirja:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/uupua?searchMode=all

Suomen sanojen alkuperä, etymologinen sanakirja 3: R-Ö (2000) -teoksen mukaan sana on mahdollisesti johdettu onttoa ja tyhjää merkitsevästä sanasta uu (vesilinnun munituspönttö, uuttu). Sanan alkumerkityksestä "tyhjetä" on voitu johtaa toisaalta verbi väsyä ja toisaalta verbi vajentua, olla vajaa, puuttua.