Miksi tilhet öykkäröivät? Biologit sanovat, ettei tilhet ole kännissä, mutta silti ne käyttäytyvät kuin olisivat humalassa. Mikä niitä sitten oikein vaivaa?…

Kysytty

Miksi tilhet öykkäröivät?

Biologit sanovat, ettei tilhet ole kännissä, mutta silti ne käyttäytyvät kuin olisivat humalassa. Mikä niitä sitten oikein vaivaa?

http://www.kaleva.fi/teemat/luonto/biologi-tilhet-eivat-humallu-kayneis…

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101822479003_uu.shtml

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Biologien mukaan tosiaan tilhien maksa polttaa alkoholia hyvin tehokkaasti, eikä myöskään luonnonoloissa pihlajanmarjojen alkoholipitoisuus nouse kovin suureksi.

Ainakin tilhien ja muidenkin lintujen syksyinen ikkunoihin törmäily selittynee sillä, että niitä on runsaasti syksyllä pihapiirissä itseään talven varalle lihottamassa. Mahdollisesti heijastuva lasipinta saa ne luulemaan reittiä esteettömäksi. Ikkunaan törmännyt, pökkeröinen lintu saattaa käyttäytyä humaltuneen oloisesti. Keväällä ja kesällä linnut löytävät ruokaa muualtakin kuin läheltä ihmistä, eivätkä ole pihoilla törmäilemässä.