Miksi Suomessa vainajan arkkua kantavat miehet? Miksi naisia ei näy arkun kantajina?

Kysytty

Miksi Suomessa vainajan arkkua kantavat miehet? Miksi naisia ei näy arkun kantajina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Missään ei ole määritelty että arkunkantajan pitäisi olla mies. Asia on omaisten päätettävissä. Nettipalstoilla kysytään silloin tällöin seurakunnilta voiko nainen kantaa arkkua hautajaisissa, ks. esim. http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011294

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Naisia on ollut arkunkantajina, se on vain harvempi käytäntö eikä ehkä ole tullut valokuvatuksikaan.