Miksi suomessa tehdään yhteiskunnallisiin tehtäviin poliittisin perustein virkanimityksiä kun poliittisten puolueiden jäsenmäärä on vain noin 250 000 henkeä 4…

Kysytty

Miksi suomessa tehdään yhteiskunnallisiin tehtäviin poliittisin perustein virkanimityksiä kun poliittisten puolueiden jäsenmäärä on vain noin 250 000 henkeä 4.475 miljoonan hengen aikuisväestön määrästä?

Vastaus

Vastattu

Niin, tässäpä vasta kysymys!

Usein virkanimitykset liittyvät enemmän tai vähemmän tiiviisti edustukselliseen päätöksentekoon, jota tehdään ministeriöissä. Tällöin poliittiset sidonnaisuudet ja muodollisen pätevyyden rajat voivat hämärtyä.

Poliittisin perustein tehtyjä virkanimityksiä on kritisoitu aina 70-luvulta asti, ja jopa Yle on tuominnut ne korruptioksi. Ongelma lienee siinä, että poliittisen kokemuksen voi nähdä "korvaavan" muodollista pätevyyttä ainakin osaltaan. Vaikka poliittiset virkanimitykset ovat paitsi moraalisesti kyseenalaisia myös nykyään laittomia, kuten tässä HS:n maksumuurin takana olevassa jutussa todetaan, tulkinnanvaraa lakiin tuo se, että sen mukaan ketään virkamiestä ei saa "ilman hyväksyttävää syytä" asettaa erilaiseen asemaan (Finlex). Se, mitä tämä hyväksyttävä syy tarkoittaa, on tulkinnallisesti kovin joustava käsite.

Kuten Iltalehden pääkirjoituskessa 21.1.2020 todetaan, kaikki puolueet haluaisivat varmasti lopettaa muiden poliittiset virkanimitykset.