Miksi Suomen luonnossa ei esiinny luonnonvaraisina kirkkaan punaisia kukkia?

Kysytty

Miksi Suomen luonnossa ei esiinny luonnonvaraisina kirkkaan punaisia kukkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Kasvit Suomen luonnossa (Vuokko & Peiponen, 2007) kerrotaan, että useimmat hyönteiset eivät näe punaista väriä. Värikkäiden terälehtien tehtävänä on houkutella hyönteisiä pölyttämään kukkia, ja tästä syystä punaisia kukkia ei luonnossamme juuri ole. Punaiset luonnonkukat ovat enimmäiseen violettiin vivahtavia, ja niissä on hyönteisten houkuttelijana lisäksi usein ultravioletti sävy, jota ihminen ei näe. Väri on siis tärkeä kukkien eloonjäämisen kannalta.

Vuokon & Peiposen mukaan Suomen luonnon punaisin kukka on ketoneilikka. Sitä kuitenkin pölyttävät päiväperhoset, jotka pystyvät näkemään punaisen värin.

Kirja Kukat väri väriltä (WSOY, 2005) listaa paljon punaisia luonnonkukkia, mutta kirkkaanpunaiset jäävät siitäkin puuttumaan.

93 ääntä

Kommentit

Mikä mahtaa olla suorastaan pysäyttävän syvän ja silti raikkaan ja hyvin tumman punainen kukka, jossa on puhtaan valkea pieni keskusta. Kukintoja on useita samassa varressa, kussakin viisi terälehteä. Kasvi on aika matala, lehdet ovat voimakkaan vihreät ja selkeän "suonikkaat", puikeat ja vähän nokkosen tapaan sahalaitaiset, mutta paljon pienemmät. Erittäin elinvoimaisen näköinen kasvi kuivassa ja kuumassakin paikassa. Kaunis kukka.

Jos tähän tulee vastaus, niin iso kaunis kiitos. Lähden ehkä puutarhakauppaan ensi keväänä. :)

Tällaisen vastauksen sain kollegalta: Ilman kuvaa tällaiseen kysymykseen vastaaminen on lähinnä arvailua, mutta ainakin rautayrtin (riippuverbena) punakukkainen lajike (muitakin värejä tunnetaan) täyttää mielestäni aika hyvin kuvaillut ominaisuudet.